Go to page content

Sandberg@Mediafonds 2011

Over deze activiteit

Sandberg@Mediafonds -voorheen Mediafonds@Sandberg- is een lab van het Sandberg Instituut en het Mediafonds, waarin teams van programmamakers, ontwerpers en nieuwe media kunstenaars gedurende enkele maanden werken aan concepten voor nieuwe mediatoepassingen. Elke editie heeft een ander thema. De teams gaan te werk aan de hand van een door henzelf gekozen onderzoeksvraag. De masterclass van vier maanden eindigt met een presentatie. Daartussen zijn er gastcolleges en wordt door de teams intensief samengewerkt aan hun concept. Deze masterclass komt voort uit het eerdere Stifo@Sandberg.

Sandberg Instituut en het Mediafonds organiseren in 2016 geen masterclass. Wel organiseert het Mediafonds dit jaar de masterclass Transmedia jeugd/jongeren.

screenshot Wireless Stories

Van flashmobs tot GPS Citygames, van urban screens tot digitale graffiti, en van rondleidingen via smartphones tot Augmented Reality. Enerzijds raakt de fysieke ruimte voller en voller met elektronische, vaak onzichtbare maar niet minder aanwezige communicatie- en observatienetwerken. We organiseren ons sociale leven met de mobiele telefoon, vinden onze bestemming met GPS, krijgen toegang tot het openbaar vervoer dankzij RFID, terwijl CCTV-camera's ons gedrag observeren. Anderzijds wordt de digitale ruimte steeds 'fysieker'. Applicaties als Foursquare, Facebook Places en Google Maps koppelen bijvoorbeeld sociale netwerken en databestanden aan geografische locaties. De fysieke wereld van de stad en de virtuele wereld van het internet lopen meer en meer in elkaar over. Dit heeft grote gevolgen voor zowel de manier waarop we de openbare ruimtes ervaren, als voor de wijze waarop nieuws en verhalen worden uitgewisseld. De conferentie Sandberg@Mediafonds 2011 ging in op de mogelijkheden en gevolgen van deze ontwikkelingen voor mediamakers. Wat betekent de opkomst van locatieve en mobiele media voor de inhoud en vorm van wat we elkaar vertellen? Vormt het groeiende aantal mediatoepassingen op straten en pleinen een beperking van de openbaarheid? Of kunnen deze toepassingen juist nieuwe vormen van openbaarheid in het leven roepen? Is het mogelijk om in de fysieke buitenruimte een nieuw type publiek te vinden? Welke andere vertelvormen bieden deze mediatoepassingen en hoe kunnen we daar betekenisvolle applicaties en producties voor ontwikkelen? Op 26 mei 2011 worden de eindresultaten van de masterclass gepresenteerd in De Verdieping, Trouw Amsterdam. Zie www.wirelessstories.nl.

Sandberg@Mediafonds 2011 Team 5 Ruben Abels, Monique Nolte
Sandberg@Mediafonds 2011 Team 2 Willem Baptist, Henrik van Leeuwen
Sandberg@Mediafonds 2011 Team 1 Catherine van Campen, Casper Schipper, Bastiaan Terhorst
Sandberg@Mediafonds 2011 Team 7 André Freyssen, Sander Veenhof
Sandberg@Mediafonds 2011 Team 3 Hermen Maat, Karen Lancel, Matthijs ten Berge
Sandberg@Mediafonds 2011 Team 4 Daan Roosegaarde, Ineke Smits, Paul Swagerman
Sandberg@Mediafonds 2011 Team 6 Ties Schenk, Myrthe Veeneman, Marjolein Vermeulen